Koliko i zašto građani Srbije (ne)veruju medijima?

News

Datum: Oct 25, 2020 / Izvor:

Ukoliko ste pažljiv gledalac, čitalac ili slušalac i pamtite način informisanja tokom devedesetih godina, ili ste tokom tih godina odrastali i formirali svoja prva saznanja o načinu kako mediji funkcionišu i kakav uticaj imaju na društvo, onda je „čitanje između redova” disciplina koju ste usavršili i zahvaljujući njoj znate da filtrirate poruke iz različitih izvora.

Nova generacija, čije vreme tek dolazi i koja je u godinama kada bi trebalo da želi i može da menja svet, nije odrastala u mnogo drugačijem okruženju. Situacija u medijima u Srbiji se od devedesetih nije mnogo promenila, a nezavisnim i lokalnim medijima manjeg dometa je i dalje podjednako teško, i podjednako zavise od svojih čitalaca i podrške šire javnosti.

I dok u mnogim medijima dominiraju neobjektivne vesti i rijaliti programi koji se smenjuju u ustaljenom ritmu, poprimajući osobine onog drugog formata – nezavisni mediji nastavljaju da tragaju za istinom, proverenim informacijama, aferama i pitanjima koja su od društvenog značaja.

Rezultat tih razlika je očekivan. Građani u sve većem broju prepoznaju razliku u kvalitetu i kvantitetu onoga što mogu videti u nekim medijima i onoga što dobijaju od nezavisnih medija, ali je opšte nepoverenje u medije više nego primetno.

Prema istraživanju o potrebama i navikama medijske publike, koje je SMS projekat predstavio u junu 2019. godine, svega 3 odsto ispitanika „u potpunosti veruje” medijima. Za 36 odsto građana razlozi nepoverenja u medije su komercijalizacija, loš kvalitet sadržaja, tabloidizacija i vulgarizacija, dok 24 odsto građana kao razlog navodi lažne vesti i dezinformacije kojima neki mediji podižu gledanost i čitanost. Ostatak ispitanika vidi probleme u uticaju političkih stranaka na medije, lošem kvalitetu sadržaja, fokusu na istim licima koja se predstavljaju kao „relevantni sagovornici i analitičari” i vlasničkoj strukturi, od čije političke orijentacije zavisi i uređivačka politika medija.

Kako biramo medije koje pratimo? Poverenje i tačnost informacija su razlozi zbog kojih se građani najčešće odlučuju za određeni medij kao „svoj” (24, odnosno 26 odsto građana), a teme koje lokalni mediji obrađuju su ono što ih favorizuje kod čak 33 odsto građana.

Sve ovo jasno ukazuje da postoji prostor za medije koji rade odgovorno, profesionalno i u interesu javnosti. Čak i letimičan pogled na našu medijsku scenu otkriva da je to velika šansa za nezavisne novinare i redakcije, lokalne medije i istraživačke redakcije – odnosno sve koji su tokom prethodnih godina svoj posao nastavili da rade poštujući novinarsku etiku, bez obzira na izazove i pritiske. Kampanja #Podržimedije ima za cilj da im pruži dodatnu podršku i mogućnost da nastave da rade i u budućnosti, zato što sve što vidimo, čujemo i znamo o društvu u kojem živimo – zavisi od njih.

VESTI

Image

OD KOGA ZAVISE NEZAVISNI MEDIJI - NAJAVA KONFERENCIJE

Kampanja "Podrži medije - Nezavisni mediji zavise od tebe" pokrenuta je pre dva meseca sa ciljem da ojača saradnju nezavisnih medija i građana.

Detaljnije
Image

IVANA PAVLOVIĆ, NOVA EKONOMIJA: MEDIJI I NOVINARI SU POSLEDNJA TAČKA MRAKA U KOJU GLEDATE.

Ivana Pavlović je urednica portala Nova Ekonomija, a njeno višegodišnje iskustvo u ekonomskom novinarstvu i "fekt-čekingu" je dragoceno u rasvetljavanju ključnih tema kampanje "Podrži medije". Kada građani postaju svesni važnosti nezavisnih medija? Sa kakvim se izazovima nezavisni mediji suočavaju i zašto moraju da menjaju svoj model poslovanja?

Detaljnije
Image

MILEVA MALIŠIĆ, TV FORUM IZ PRIJEPOLJA: "AKO NAM GRAĐANI VERUJU, ONI ĆE NAS I PODRŽATI."

Televizija Forum je specifičan medijski projekat. Osnovan kao medij civilnog sektora i otvoren za lokalne probleme građana i građanki prošle godine je bio u fokusu interesovanja javnosti i zbog uskraćivanja podrške od strane opštine Prijepolje, a po odluci Stručne komisije koja ocenjuje kvalitet programa koji se finansira iz budžeta.

Detaljnije

Video

PODRŽI MEDIJE

Ono što znamo, čujemo i vidimo zavisi od njih. A oni zavise od naše podrške. Podrži medije! Jer nezavisni mediji zavise od tebe!

Još video materijala